Friday, September 20

'Taper' ? Kesan Ke Atas Harga Emas Dan Perak

Pada 18 September 2013 satu pengumuman telah dibuat oleh Pengerusi Federal Reserve, mereka tidak akan mengurangkan aktiviti membeli balik 'bond' yg ketika ini menelan kos USD85 Billion setiap bulan atau dipanggil 'TAPER' (sebut dalam sebutan 'English',bukan tapir ye).


Sebelum ini, ramai yang menjangkakan Federal Reserve akan mengurangkan perbelanjaan membeli 'bond' diantara USD5 billion ke USD20 billion setiap bulan, sehinggakan menyebabkan harga emas menjunam ke sekitar 1300/oz.

Walau bagaimanapun, ketika pengumuman tersebut dibuat, kira-kira jam 2 pagi Malaysia, Federal Reserve membuat keputusan untuk mengekalkan 'bantuan kewangan' USD85 billion sebulan tersebut.

Berita ini sekaligus telah menyebabkan kurangnya keyakinan terhadap dollar US dan melonjakkan harga emas ke paras 1360-1370 /oz. Satu peningkatan sehingga 6% daripada harga asal 1290/oz.

Ini bermakna, bagi individu yang membeli emas di Public Gold, perbezaan harga emas sebelum dan selepas ia naik telah memberikan mereka keuntungan dengan syarat membeli produk emas yang mempunyai 'spread' kecil antara 4.5% hingga 6%.

Di bawah, diringkaskan kesan 'TAPER' ke atas dollar US dan emas.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Untuk maklumat lanjut mengenai pelaburan/simpanan emas yang betul ataupun Public Gold, boleh menghubungi saya di 014-5413852.

To protect your family,buy gold.
To help your nation,keep gold.
To follow your religion,use gold.

 

Dari laptop admin Emas Perak Kita,
Amir Saifuddin bin Mohd Fauzi
0145413852 (call/sms)
+6014-3750898 (WhatsApp)

No comments:

Post a Comment