Sunday, February 24

Jangan Beli Barang Kemas Untuk Pelaburan


Nasihat daripada Pakar Kewangan Islam, Ustaz Zaharuddin a.k.a UZAR. Barang kemas tidak sesuai untuk pelaburan, lebih sesuai sebagai perhiasan.



Kalau saya yang berkata demikian, mungkin anda mengatakan saya "bias" kerana ingin menjual barang saya. Tapi, saranan ini datang daripada seorang pakar kewangan yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan.

Kenapa barang kemas tidak sesuai sebagai pelaburan?

Ada beberapa faktor:

1. Harga barang kemas biasanya telah termasuk dengan kos upah ("labor charge" kt UZAR).

Kos upah boleh bermula daripada ratus sehinggalah kepada ribuan ringgit. Maka, ia akan menjejaskan keuntungan anda dan akan mengambil masa yang lebih lama untuk anda mencapai keuntungan.

2. "Spread" atau susut nilai sesebuah barang kemas.

Selepas anda membeli barang kemas, cuba tanya harga kt kedai brape dia nk amik kalu anda nk jual kt kedai tu balik. Setakat 25%-40% tu memain je diaorg potong rege walaupn brg kemas tu brg baru pakai 2 3 hari pn.sbbnya, barang kemas tu dh jadi brg used. kalau goldbar, new ke used ke rege tetap sama. mgkn ada yg potong jgak kalu bukak sampul mcm kat poh kong, tomei dsb.

Kalu nk brg kemas yg spread kecil, bo beli i-series drp Public Gold. Spread cuma 10% sahaja. Smbil2 pakai, smbil2 simpan bt pelaburan.

Rantai leher i-series 

i-series cantik, padu dan lasak.
3. Kemungkinan untuk rosak

Kebiasaannya, barang kemas yang ber'design' ni adalah tidak padu dan kurang lasak. Biasa kn anda dengar barang kemas yang dibeli putus, kemek atau sebagainya. Kerosakan2 ini juga akan menyebabkan kos tambahan kepada anda jika ingin membakinya ataupn kadang2 tidak dapat dibaiki langsung. Jika tidak dapat dibaiki, langkah yang seterusnya yang biasa kita buat adalah trade-in di mana2 kedai emas. Biasanya, mmg kena tambah duit lagi lh ni kn. Kalau nk jual sekalipn, harganya pasti banyak berkurang kerana dikira rosak.

Akhir kata;

Barang kemas paling sesuai untuk perhiasan.
Untuk pelaburan seelok-eloknya belilah jongkong emas@goldbar atau dinar.


Jonkong emas 999.9 Public Gold 50g
Produk Dinar Public Gold - 1 Dinar, 2 Dinar, 5 Dinar dan 10 Dinar
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Untuk maklumat lanjut mengenai pelaburan/simpanan emas yang betul ataupun Public Gold, boleh menghubungi saya di 014-5413852/ 0111-9067475

p/s : Simpan emas/silver utk 'keselamatan aset'  anda.

Dari laptop admin,
Amir Saifuddin bin Mohd Fauzi
01119067475 / 0145413852

No comments:

Post a Comment